Google ads tips

Op wekelijkse basis pleeg ik onderhoud aan Google Adwords accounts van mijn klanten. Van een beauty webshop tot een opleidingen instituut en een interieur webshop. Ik zie voor diverse klanten fouten in de instellingen van het account, in de campagnes, advertentiegroepen, advertenties en zoekwoorden. Als ik met een nieuw account begin, doe ik altijd eerst een zoekwoordonderzoek zodat de basis goed is en de structuur van je account klopt. Na het aanzetten van de campagnes ben je nog niet klaar, want dan begint het testen en in de gaten houden van bijvoorbeeld irrelevante zoekwoorden, je budget en resultaten. Zodat je steeds betere resultaten krijgt met je campagnes.
Hieronder 10 Google Ads tips die je niet moet vergeten en direct kunt toepassen.

1. Groepeer je zoekwoorden

In Google Adwords maak je campagnes aan en daaronder vallen de advertentiegroepen. Het is verstandig om zoekwoorden bij elkaar te zetten die vallen onder 1 thema. Ze hebben dezelfde zoek intensie en cluster deze zoekwoorden in aparte advertentiegroepen.  

Je kunt zo een goede match maken tussen je advertentietekst en landingspagina. Je zoekwoorden zijn veel relevanter en zo krijg je de juiste bezoekers naar je webpagina. Je kunt ook voor elk zoekwoord een aparte advertentiegroep maken. Zo krijg je een hoge kwaliteitsscore en sluit het helemaal aan bij de zoekopdracht die iemand invoert. 

Dit is een voorbeeld van een Adwords campagne structuur met bovenin je account met je factureringsinstellingen. Daaronder je campagnes, daaronder advertentiegroepen en daaronder komen je  advertenties met je zoekwoorden.

Google ads structuur

2. Adverteer ook op je eigen merknaam

Er zijn een paar voordelen aan het adverteren op jouw bedrijfsnaam. Als je het zelf niet doet, dan doen je concurrenten het misschien wel. En dan staan zij een plekje boven jou in de zoekresultaten. 

Je website moet altijd bovenaan staan wanneer je doelgroep zoekt naar jouw bedrijf. Met branded zoekwoorden (je bedrijfsnaam) is je doelgroep heel gericht op zoek naar jou en daarom moet je te vinden zijn.
Daarbij is adverteren op je bedrijfsnaam relatief een stuk goedkoper dan adverteren op commerciële zoekwoorden. De advertentiekosten worden namelijk onder andere bepaald door de relevantie/ kwaliteitsscore. 

Waarschijnlijk wordt je organisch al gevonden en nu neem je nog meer plek in op de zoekresultatenpagina in Google. 

3. Gebruik verschillende typen zoekwoorden

Ze zijn er niet voor niks. Je hebt breed zoeken, je hebt broad modifier (dat is met het plusje), woordgroep (tussen “) en exact zoeken en zet ze op de juiste manier in.
Wat ik vaak doe is 2 zoektypen gebruiken. Beginnen met broad modifier dus een zoekwoord met een plus ervoor en vervolgens exact zoekwoorden toevoegen. 

Als je alleen maar breed gebruikt dan wordt je advertentie getoond voor allerlei varianten en synoniemen van het zoekwoord. 

Lees meer over de verschillende zoektypen.

4. Bespaar geld door uitsluitingswoorden te gebruiken

Heel vaak zie ik dat er hoge bedragen per klik worden betaald of brede zoekwoorden maar dat er helemaal geen uitsluitingswoorden worden gebruikt. Een voorbeeld van een uitsluitingswoord is “gratis” als je een betaald product aanbiedt of “tweedehands” als je alleen maar nieuwe producten hebt. Het is zonde om aan die woorden geld uit te geven. 

Denk daar van te voren over na en sluit ze alvast uit. Als je campagne al loopt, kun je ook kijken naar het zoektermen rapport en als je daar zoekwoorden tussen ziet die niet relevant zijn, dan kun je ze vanuit daar uitsluiten. 

5. Gebruik altijd een call-to-action in je advertentietekst

Mensen hebben altijd een reden nodig om ergens op te klikken. En als er in je advertentie geen call-to-action staat vermeld dan zal het ook niet gebeuren. Zorg ervoor dat je die altijd inzet. Zorg ervoor dat je dezelfde call-to-actions gebruikt zoals deze ook op de landingspagina’s binnen je website gebruikt worden. Consistentie zorgt voor conversieverhoging. Denk aan: Download de whitepaper, schrijf je in voor onze Marketing tips, Lees ons blog, of Bestel vandaag (de Siemens koelkast). 

6. Maak aparte campagnes per land 

Ik zie regelmatig campagnes waarbij de targeting op meerdere landen is gericht. Bijvoorbeeld Nederland en België. En dat is helemaal niet handig want Vlaamse consumenten klikken op een andere manier dan Nederlandse consumenten. Je hebt er andere teksten voor nodig en sommige dingen werken niet die in Nederland wel werken. 

Dus zorg ervoor dat je daarin niet lui bent en richt een aparte campagne op per land. Bij België kun je het beste alleen de Nederlandstalige provincies targeten als je de Nederlandse taal hebt ingesteld voor je advertenties. 

7. Maak gebruik van bodaanpassingen

Er zijn verschillende opties die je hebt om een bodaanpassing te doen. Een voorbeeld hiervan is een bodaanpassing voor mobiel maken of juist voor desktop. Kijk dus naar je apparaten statistieken en bij voldoende vertoningen kun je een beslissing maken of je er een bodaanpassing voor wilt doen.
Dit kun je ook doen voor locaties, dagen, tijden. Lees ook de blogpost over Maak gebruik van bodaanpassingen

8. Gebruik longtail zoekwoorden

Het is geen nieuwe Google Ads tip, maar wel een hele belangrijke. Hoe breder het zoekwoord, hoe duurder het vaak is. Hoe specifieker jij kunt zijn, hoe effectiever jouw campagne zal worden. Deze zoekopdrachten bestaan uit meerdere varianten van zoekwoorden achter elkaar. Longtail zoekopdrachten zijn vaak niet zwaar onderhevig aan concurrentie (lage cost per click) en worden gebruikt wanneer een persoon aan het eind van het koopproces is. Doorgaans kennen deze zoekopdrachten het hoogste conversiepercentage.

Zie hieronder. Je kunt beter een zoekwoord kiezen als siemens dubbeldeurs koelkast of siemens side by side koelkast. Dan dat je kiest voor het algemene woord: koelkasten.
Dat woord heeft een zoekvolume van 50.500 per maand, maar mensen zijn misschien helemaal niet op zoek naar een Siemens koelkast, maar misschien wel een Samsung koelkast.
Dan betaal je voor een bezoeker die geen interesse heeft.

Longtail zoekwoorden

9. Maak gebruik van meerdere extensies

Door extensies toe te voegen aan je advertentie, wordt je advertentie groter. 

Ik gebruik altijd minstens 4 sitelinks aan, minstens 4 highlights en vaak ook een locatie extensie (gekoppeld aan Google mijn bedrijf), een oproep extensie en extensies voor website-informatie. Wat ook goede extensies zijn om te gebruiken zijn promotie extensies en prijs extensies.  En er zijn nog meer extensies die je kunt gebruiken. 

Hoe ziet dit eruit? Het wordt als extra regels onder een advertentietekst weergegeven. 

10. Houdt je conversies bij

Heel vaak neem ik een campagne over waarbij je ziet dat er geen conversiemeting is geïnstalleerd. Je weet niet wat je campagne doet, welke woorden succesvol zijn en welke niet. En zo is het allemaal een beetje gokwerk. 

Stel doelen in bij het onderdeel Conversies en installeer een script op de pagina van bijvoorbeeld je checkout pagina.
Zo weet je welke zoekwoorden ervoor hebben gezorgd dat je een bestelling hebt binnengekregen. Je kunt ook meten bij welke zoekwoorden er micro-conversies plaatsvonden, zoals nieuwsbrief inschrijvingen. 

 

Dit waren de Google Ads tips. Zo blijf je optimaliseren in een Google Ads account! Er zijn altijd wel dingen die je kunt verbeteren in je Google Ads campagnes.
Wil je hulp bij het opzetten van jouw Google Ads campagnes ? Neem contact op, ik help je graag!
Of heb je al Google Ads campagnes, vraag dan een gratis en vrijblijvende SEA scan aan. Dan geef ik je een rapport met verbeterpunten.

  Pin voor later:

google ads tips

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *