landingspagina google adwords

In Google Ads kunnen de resultaten soms tegenvallen en dat kan liggen aan de landingspagina. Een landingspagina is een, de naam zegt het al, pagina waar je als bezoeker op landt. Dit kan zijn omdat je via een Google Advertentie op de pagina terecht bent gekomen of via bijvoorbeeld Facebook of ander kanaal. Met als doel om te converteren. 

Soms zie ik accounts met veel zoekwoorden waar geen of slechte kwaliteit landingspagina’s bij horen. De website is ontzettend belangrijk wanneer je aan Google advertenties begint. Heb je zoekwoorden aanstaan, waar nog geen goede pagina’s voor zijn, dan kun je ze beter eerst pauzeren en later aanzetten als je wel goede pagina’s er voor hebt. 

Op zoekwoordniveau kun je de kwaliteitsscores van je zoekwoorden bekijken. En die kwaliteitsscore bestaat uit 3 componenten. Namelijk, ervaring op landingspagina, verwachte CTR en Advertentierelevantie.

landingspagina google ads

Deze kolommen kun je toevoegen aan je rapportage in Google Ads. Zoals je ziet, hebben de bovenste 2 zoekwoorden een lager dan het gemiddelde score op landingspagina. 

Hier is werk aan de winkel. Stuur in ieder geval je advertentie niet naar de homepage, daar gebeurt teveel en is de bezoeker snel afgeleidt. Tenzij het om branded zoekwoorden gaat, dan kun je dat wel doen, maar meestal is een onderliggende pagina bijvoorbeeld een productpagina of dienstenpagina beter. 

Meer tips voor het verbeteren van je advertentie landingspagina’s. 

1) Helderheid – Binnen 5 seconden moet je je aanbod duidelijk aangeven – duidelijke boodschap – heel simpel en geen gecompliceerde taal. 

2) Advertentie aansluiting – Stem de inhoud (content) op je landingspagina af op jouw advertentie. Als er in je advertentietekst een cheat sheet staat, dan moet je niet een checklist aanbieden op de landingspagina. Als je aangeeft in je advertentie dat het gratis is, moet je geen geld rekenen op de landingspagina.

google advertentie landingspagina verbetering

3) Visualisatie – Overzichtelijk, clean – veel witruimte rondom de buttons, afbeeldingen, tekst etc.
Haal overbodige links weg in de navigatie bijvoorbeeld. 

4) Zichtbaar formulier – Als je een formulier gebruikt, verberg het formulier niet op de pagina anders wordt het verkrijgen van conversies lastiger.  

5) En bij een formulier is het ook vaak zo dat je het beste maar een paar vereiste velden kunt opnemen. De meerderheid komt van mobiel, dus gebruik maar een paar velden voor je formulier. Liefst geen telefoonnummer als dat niet nodig is. Dat is een extra drempel. Uitzondering zijn branches als bijvoorbeeld verzekeringen.

6) Snel en mobielvriendelijk – Wordt de website snel geladen? Bijna de helft van alle bezoekers verlaat een mobiele website als de pagina’s niet binnen 3 seconden worden geladen. Minimaliseer de laadtijd, je kunt het hier testen.
https://www.thinkwithgoogle.com/feature/testmysite/

Is het gemakkelijk op je website te navigeren als mensen een mobiel apparaat gebruiken ? En is het gemakkelijk om actie te ondernemen ?

landingspagina advertenties mobiel

7) Zichtbare sterke Call to action (CTA) – maak de call to action prominent op de pagina – kleur van de button in een contrasterende kleur van de andere elementen van je pagina. En boven de vouw.

8) USP’s – Maak jouw product of dienst onderscheidend. Waarom zouden ze voor jou kiezen of waarom moeten ze bijvoorbeeld jouw boek kopen ? 

9) Icoontjes, onderscheidingen of keurmerken om betrouwbaar over te komen.

10) Social proof – Plaats authentieke reviews van klanten op je website of productbeoordelingen van klanten.

11) Duidelijk privacy beleid – verkoop bijv geen databases aan derden. Beveilig je website ook met SSL.  

12) Weerleg de eventuele bezwaren – Je moet er zeker van zijn dat jouw landingspagina genoeg informatie verschaft om mogelijke twijfels bij de bezoekers weg te nemen.

13) Experimenteer met verschillende media typen, zoals video, tekst, afbeeldingen. Gebruik ook bulletpoints met voordelen.  

Test wat beter werkt, soms kan 1 lange pagina met tekst goed werken en soms een korte tekst. Tools als Hotjar kunnen laten zien waar de bezoeker naar kijkt of klikt op de pagina. En er zijn ook tools waarmee je A/B testen kunt uitvoeren, zoals Optimizely of Google Optimize. 

Wil je een gratis kennismakingsgesprek over Google Ads ? Dan kun je dat hier inplannen. 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *