adverteren op google

Adverteren in Google kan soms niet de gewenste resultaten opleveren als wat je in gedachten had. Je stopt er veel budget in, maar er komen veel te weinig bezoekers naar je webshop. Of je krijgt wel veel klikken, maar je budget gaat er razendsnel doorheen. Ben jij een webshop en voel je je aangesproken?

Maak gebruik van onderstaande tactieken in Google Ads en je krijgt meer leads/klanten voor hetzelfde budget! Met schermafbeeldingen zodat je voorbeelden ziet van Google Adwords advertenties uit de praktijk.

Er staan een aantal tips bij die wel handig zijn voor webshops, maar de tips kunnen ook voor dienstverleners gebruikt worden. Behalve Google Shopping dan. 

1) Responsieve zoekadvertenties

De laatste tijd merk ik dat responsieve zoekadvertenties goed werken. Of ook wel Responsive Search Ads (RSA). Het zijn zoekadvertenties waar je meerdere koppen en beschrijvingen aanmaakt in het begin. En Google maakt dan zelf combinaties van deze koppen en beschrijvingen. De beste combinatie krijgt dan de meeste vertoningen.
Maak zoveel mogelijk verschillende koppen aan en verwerk daarin ook je zoekwoorden. Je kunt een bepaald kop ook vastpinnen als je dat wilt. Maar doe dat niet met teveel koppen. Ik doe het helemaal niet.
Bij de beschrijvingen kun je er 4 aanmaken, doe dat ook. En verwerk er ook call to actions in. Sommige velden zijn weggevaagd, zodat de klant niet zichtbaar is. 

 

responsieve zoekadvertentie

Daarnaast maak ik ook nog 2 gewone uitgebreide tekstadvertenties aan. Dit geeft Google ook als advies.

2) De promotie extensie in Google advertenties

De promotie extensie is een andere mooie manier om je Google Ads advertenties langer te maken. Je kunt mooi je tijdelijke actie goed onder de aandacht te brengen in de zoekmachine. 

Zie hieronder een voorbeeld van een promotie extensie met een actie. Je kunt ook een actiecode vermelden in de tekst. Je advertentie wordt op deze manier groter en valt daardoor meer op. 

promotie extensie google adwords

 

Hoe doe je dit dan ? 

Ga naar de betreffende campagne en kijk links in de menubalk onder advertenties. Daar staan een kopje extensies. Klik op het blauwe rondje met een plusteken en kies daar promotie-extensie. 

Promotie extensie google

Onder promotietype kun je kiezen voor een vast geldbedrag, percentagekorting, korting tot een bedrag of korting tot een percentage. 

Klik je het vinkje aan bij apparaatvoorkeur dan wordt je extensie geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
Geef een einddatum op en je promotie extensie is aangemaakt !

Door naar de volgende slimme tactiek voor je Google Adwords advertenties namelijk:

3) Countdown timer 

Een nieuwe functie binnen responsieve zoekadvertenties is de Afteller functie (Countdown functie). Dit is erg geschikt als je bijvoorbeeld een Black Friday actie hebt of een andere actie die een aantal dagen lopen en dan geeft de advertentie aan hoeveel dagen de actie nog loopt. 


Je gaat naar een responsieve zoekadvertentie en klikt op bewerken. 

Vervolgens ga je naar de plek waar je de responsieve zoekadvertentie wilt invoegen in een kop of een beschrijving. 

countdown timer google ads

Begin met een accolade { en kies voor Aftellen. Kies een einddatum van een actie en hoelang van te voren de actie aangekondigt wordt. 

Google countdown timer

4) Google Shopping gratis klikken

Voor webshops is adverteren via Google Ads, namelijk Google Shopping een heel goed idee. 

Het is sinds kort zelfs mogelijk om gratis klikken via Google Shopping te krijgen. Als een persoon zoekt op een product in Google dan zijn er vaak eerst bovenaan afbeeldingen met prijzen te zien, dat zijn de betaalde advertenties. Maar er is ook een tabblad Shopping en een tabje afbeeldingen. Daar komen nu ook onbetaalde Shopping resultaten te staan. 

Zie hieronder een voorbeeld van gratis adverteren in Google met een Shopping vermelding in het tabblad Shopping van de Google zoekmachine onder de betaalde advertenties. 

google shopping gratis

Hoe instellen?

Als je al gebruik maakt van betaalde Shopping advertenties dan hoef je niets te doen.
Als je nog geen gebruik maakt van Shopping dan is het nodig dat je eerst een feed aanmaakt met je producten. Dit kun je vaak eenvoudig via een plugin regelen bij de bekende CMS providers. 

De feed bijvoorbeeld een xml bestand ga je vervolgens uploaden in Google Merchant Center. Hier moet je eerst een account voor aanmaken. 

Daarna is het verstandig om de feed van zo veel mogelijk gegevens te voorzien, dus niet alleen de standaard gegevens als foto, titel en prijs.  Vooral de titel is hierbij wel belangrijk met belangrijke zoekwoorden erin. 

Je moet ook even Platforms van Google (of in het Engels Surfaces across Google) activeren via het gereedschap menu. 

Vul ook je verzendinstellingen in (of via de feed) en je website url. 

Kom je er niet uit, bij vragen kun je me altijd mailen. 

5) Remarketing advertenties

Remarketing is een manier om mensen terug te laten komen naar jouw website. Via banners op andere websites krijgen ze jouw advertentie weer te zien en besluiten het product of dienst misschien alsnog te kopen. 

Gisteren heb ik een producten van Douglas bekeken en wat zie ik vandaag op een andere website, deze banner:

remarketing banner google ads

Een goede tactiek om hierbij te gebruiken is een korting in de banner vermelden of sterretjes van beoordelingen of reviews. Je laat deze banner bijvoorbeeld zien aan mensen die de afgelopen dagen een product in de winkelmand hebben gestopt. 

 

Dit is een voorbeeld van dynamische remarketing omdat je precies het product te zien krijgt wat je bekeken hebt. Heel geschikt voor Google Ads webshops dus. 

Om dit te laten werken moet je een datafeed van al je producten uploaden, plus enkele extra tagging toevoegen op je website. Dit kun je beter door je webbouwer laten doen. 

De meeste startende adverteerders kiezen de optie voor niet dynamisch maar wil je verder optimaliseren dan kun je je webbouwer vragen om dynamische remarketing voor je in te stellen. 

 

Je hebt voor remarketing wel altijd een doelgroepbron nodig. Deze stel je in via tools – doelgroepbeheer in je Google Ads account. 

Je kunt hierbij kiezen om doelgroepen aan te maken in Google Analytics (als je deze tag al hebt dan is dat wel makkelijk en er is veel mogelijk in Analytics). Deze kun je vervolgens importeren in Google Ads. 

Je kunt de doelgroepen ook aanmaken onder doelgroepbeheer in Google Ads zelf. Mocht je de Google Ads tag nog niet hebben ingesteld, dan moet je dit eerst doen. 

Klik op het plusje bij Doelgroepbronnen en kies bij Google Ads-tag de optie tag instellen.

Google Ads tag instellen

Nadat je dat gedaan hebt, ga je aan de slag met het aanmaken van een doelgroep. 

Hier laat ik het zien via Google Ads. 

Kies bij Doelgroeplijsten –  websitebezoekers. 

doelgroeplijst google ads

Geef de doelgroepnaam een naam en kies de duur van het lidmaatschap dit bepaalt hoe lang elke persoon in deze remarketinglijst blijft. 

Je kunt een goede duur schatten op basis van hoe lang het duurt voordat iemand die je shop voor de eerste keer bezoekt om daadwerkelijk iets te kopen.

Maak ook een doelgroep aan die bestaat uit bezoekers die al geconverteerd hebben. Deze wil je namelijk uitsluiten zodat zij de banners niet te zien krijgen. 

De volgende stap is nu om een campagne aan te maken in Google Ads. 

Kies hierbij de campagne Display en bij de instellingen vul je een aantal dingen in waaronder Frequentie-cap. 

Hieronder een voorbeeld van de instellingen van Frequentiebeheer.

frequentiecap google ads

Je maakt een nieuwe advertentiegroep aan en daar kun je jouw aangemaakt doelgroep selecteren. Via Browsen – websitebezoekers en dan het pijltje naar beneden. 

remarketing advertentiegroep

De doelgroep die we gingen uitsluiten zijn de converteerders. Deze uitsluitingen kun je via de zijbalk onder tabje Doelgroepen in een uitklapmenu vinden. Daar klik je op de blauwe plus en kies de aangemaakte converteerders groep. 

uitsluitingen google ads

De laatste stap is een advertentie aanmaken en daarvoor ga je naar tabje advertenties en extensies en voeg daar banners toe. 

6) Doelgroepen ter observatie

De volgende tip (lees ook andere Google Ads tips) gaat over doelgroepen ter observatie toevoegen aan een campagne of advertentiegroep.

Bij Google Ads kun je doelgroepen opbouwen (zoals remarketing doelgroepen) maar ook zijn er al doelgroepen beschikbaar die je ook kunt gebruiken. 

Je hebt Gedetailleerde demografie, Affiniteitsdoelgroepen, In-market-doelgroepen, en Remarketing en vergelijkbare doelgroepen. En je kunt zelf nog een gecombineerde doelgroep aanmaken. 

doelgroepen google ads

De Gedetailleerde demografie kun je kiezen tussen ouderlijke status, huwelijkse staat, onderwijs en woonsituatie. 

Bij Affiniteitsdoelgroepen moet je denken aan wat hun interesses en gewoontes zijn. Hier valt van alles onder zoals enthousiaste investeerders, beautyexperts, maar ook gaat vaak naar een salon, fastfoodliefhebbers, kookliefhebbers en nog veel meer. 

Bij In-market-doelgroepen gaat het om: waar ze actief onderzoek naar doen of plannen voor maken. Denk hier aan mensen die geïnteresseerd zijn in de aankoop van bepaalde producten zoals hobby benodigheden, auto’s, meubels etc. Maar ook geïnteresseerd zijn in de aankoop van diensten zoals boeken van reisarrangementen. 

Dan heb je nog Remarketing en vergelijkbare doelgroepen. Remarketing hebben we eerder besproken, maar je kunt ook in het doelgroepbeheer gedeelte vergelijkbare doelgroepen aanmaken van bijvoorbeeld je website bezoekers van de afgelopen 180 dagen. 

En tenslotte de gecombineerde doelgroepen. Met gecombineerde doelgroepen kun je je ideale doelgroep nauwkeuriger definiëren door bestaande doelgroepen te combineren.

Als je een Display campagne aanmaakt dan kun je deze doelgroepen gaan targeten. Maar bij een Search campagne is het slim om de door jouw gekozen doelgroepen ter observatie toe te voegen aan je campagne. Dus je gaat ze niet targeten, maar je laat ze een tijdje meedraaien en verzamelt ondertussen informatie over deze doelgroepen.

google ads doelgroepen

Daarna kun je een bodaanpassing doen voor een doelgroep die het goed doet. Dus als je ziet dat de mensen die geïnteresseerd zijn in verzekeringen goede statistieken heeft, dan verhoog je het bod bijvoorbeeld met +20%. 

Zodra iemand dan binnen die doelgroep valt en een zoekterm invoert in Google die in jouw campagne is opgenomen dan wordt het bod voor dat zoekwoord verhoogd en is de kans groter dan er een conversie komt. 

google ads doelgroepen bodaanpassing

7) Remarketing voor zoekadvertenties

Mijn laatste tip voor Google advertenties is RLSA

RLSA staat voor Remarketing Lists for Search Ads.  Het gaat dus niet om Display remarketing maar om het zoeknetwerk.
Je laat tekst advertenties zien aan een bezoeker die jouw gekozen zoekwoorden zoekt en tot je remarketing lijst behoort.
De doelgroep kun je vervolgens toevoegen aan je campagne of advertentiegroep waarbij je kiest voor targeting of observatie. Bij targeting bied je enkel op de geselecteerde remarketinglijst. Bij observatie blijf je ook met andere targetingmethodes adverteren. 

Als je de doelgroep gaat targeten is een voorwaarde wel dat de lijstgrootte minimaal 1000 cookies bevat. Heb je veel websitebezoekers dan is die lijst gevuld, maar heb je weinig verkeer dan duurt het wel even voor je 1000 cookies hebt verzameld. 

Maar als het is gelukt, dan is het wel een goed idee om RLSA in te zetten.
Een van de voordelen van RLSA is dat je een specifieke bodaanpassing kan toekennen aan een doelgroep.

Naast een specifieke bodaanpassing is het ook mogelijk om een tekstadvertentie specifiek te richten op bezoekers die voldoen aan de voorwaarden van een RLSA-doelgroep.

Wat kun je doen met RLSA?

1.Specifieke bodaanpassing kan toekennen aan een doelgroep.

Heb je een interessante doelgroep gemaakt, zoals winkelmand afhakers dan wil je  deze doelgroep een hoger bod geven van bijvoorbeeld +20%. Of een doelgroep van bezoekers die meer besteden dan gemiddeld. 

2.Je kunt een speciale tekstadvertentie aanmaken voor bijvoorbeeld Gratis verzending waarbij je de doelgroep van Winkelmand verlaters targeten in een aparte campagne. 

Ze zijn al op je website geweest en als je later in de Google zoekmachine gaan zoeken dan laat jij de tekstadvertentie zien met Gratis verzending. 

3.Brede zoekwoorden gebruiken. Ook kun je ervoor kiezen om op zoekwoorden te adverteren waarop je normaal gesproken niet op zou adverteren. Zoals algemene zoekwoorden. 

Ga testen met RLSA, een zeer relevante doelgroep en de kosten zijn relatief laag!

Lukt het niet, neem Contact met me op. Of vraag een SEA scan aan om te kijken wat er in jouw Google Ads webshop account verbeterd kan worden. Geheel vrijblijvend. 

 

Pin voor later:

Google advertenties webshops

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *