De zoekopdrachten die mensen uitvoeren in Google geven organische en betaalde resultaten. De advertenties boven aan de 1e pagina van Google komen van Adwords adverenties (en ook onderaan zie je advertenties). Daartussen staan de organische resultaten.

Het percentage van de mensen die doorklikt noem je het doorklikpercentage (ofwGoogle Ads tipsel CTR) van de advertentie. Om de CTR zo hoog mogelijk te krijgen is de kwaliteitsscore van belang.

 

 

 

 

Er zijn een aantal factoren die Google gebruikt bij de berekening van deze score. Namelijk:

-ervaring op de bestemmingspagina

-relevantie van de advertenties

-de verwachte CTR

 

Met andere woorden hoe hoger de kwaliteitsscore hoe hoger een advertentie wordt weergegeven. Naast een verhoogde advertentiepositie zorgt een goede Google kwaliteitsscore ook voor lagere kosten per klik (CPC).

Er zijn kolommen die je kunt inschakelen op zoekwoordniveau die aangeven wat de score is en ook op component niveau zoals verwachte klikfrequentie, de advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina.

Hieronder wat tips voor een goede advertentie.

  1. Aansluiting bij de zoekopdracht

Probeer de zoekopdracht terug te laten komen in de kop van de advertentie. Misschien logisch maar dit gebeurd lang niet altijd. Groepeer daarom je zoekwoorden en maak er een aparte advertentiegroep voor.

  1. Gebruik USP’s (Unique Selling Points)

Verzin onderscheidende punten t.o.v. de concurrentie en breng deze naar voren in de tekst.

  1. Gebruik altijd een Call to action

Wat moeten de mensen doen wanneer ze de tekst lezen? Iets bestellen, brochure downloaden, contact opnemen?

  1. Begin zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter

Om beter op te vallen is het slim om zelfstandige naamwoorden met een hoofdletter te doen. Doe zeker niet alles met hoofdletters, dit mag niet.

  1. Maak advertentie extensies

Maak extensies zoals sitelinks, highlights en locatie extensies. De advertentie wordt er langer door en dus is de kans groter dat mensen erop gaan klikken.

  1. Creeer schaarste

Heb je een webshop en je hebt een actie, gebruik dan een kortingscode in de tekst met bijvoorbeeld “Alleen vandaag nog geldig….”

Of “nog 3 stuks beschikbaar (als het over voorraad gaat)”

Of “nog 1 plek beschikbaar voor de training …”

  1. Pas de zichtbare url aan

De bestemmingsurl is anders dan de zichtbare url. De zichtbare url kun je aanpassen en dat is wel aan te bevelen. Plaats een zoekwoord achter de url en je CTR zal ook verbeteren.

 

Google Adwords campagne optimalisatie liever uitbesteden?

Neem contact op via contact@vm-onlinemarketing.nl voor meer informatie en ik help je graag met het verbeteren van je Adwords resultaten.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *