Adwords veiling

 

Als je wilt gaan adverteren op Google Adwords is het wel handig om een beetje wat af te weten hoe het algoritme van Google werkt en wat je bijvoorbeeld per klik betaald.

De klikprijs wordt onder andere bepaald door de concurrentie op de veiling maar ook door de kwaliteitsscore. Google Adwords berekent voor elk zoekwoord een kwaliteitsscore en deze score is erg belangrijk om in de gaten te houden.

Het gaat van 1 tot 10 en krijg je een score onder de 7 dan is het zaak om de kwaliteitsscore te verbeteren. Hoe lager de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden hoe meer je per klik zult betalen. De kwaliteitsscore is afhankelijk van 3 factoren.

De kwaliteitsscore is een schatting van hoe relevant de advertenties, bestemmingspagina (de pagina waar je alle  bezoekers naar toe stuurt) en de zoekwoorden zijn voor iemand die jouw advertentie te zien krijgt.

De kwaliteitsscore kun je in je Adwords account vinden door een extra kolom toe te voegen op zoekwoordniveau. Er zijn tegenwoordig zelfs meerdere kolommen die over de kwaliteitsscore gaan.

Hoe werkt nou precies de Google Adwords Veiling?

Beluister onderstaande video.

Hoe bepaalt Google Adwords jouw advertentiepositie in Google?

Kort door de bocht zou je dus kunnen zeggen dat jouw maximale bod samen met de kwaliteitsscore bepaalt op welke positie jij in Google komt te staan.
De adverteerder met het hoogste bod (en de hoogste kwaliteitsscore) wint.

Hoe verbeter je nou die Adwords Kwaliteitsscore?

Je weet nooit helemaal hoe Google jouw kwaliteitsscore heeft bepaald maar er zijn wel 3 factoren die je kunt verbeteren. De factoren zijn: verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina.

De verwachte klikfrequentie is hoe groot Google de kans acht dat er een bezoeker op je advertentie gaat klikken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door eens gebruik van Keyword insertion (zoekwoorden worden automatisch toegevoegd op basis van een zoekopdracht) in een advertentietekst.

Of extra extensies toe te voegen aan je advertenties. Dit komt nog in een andere blog uitgebreider aan bod.

Hoe verbeter je de 2e factor namelijk advertentierelevantie? Kijk eens naar de structuur van je account. De aanbeveling is altijd om 1 thema per advertentiegroep te hanteren. Of splits het nog weer verder op zodat je soortgelijke zoekwoorden bij elkaar hebt en je advertentie relevanter wordt.

Schrijf verder relevante unieke advertentieteksten. En pauzeer zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore.

Ervaring op de bestemmingspagina is factor 3. Dit is een erg belangrijke want dit is de pagina waar de bezoekers terecht komen. Mensen moeten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Voeg bijvoorbeeld een opvallende knop toe waar ze zich kunnen inschrijven of een andere actie moeten doen.

Bedrijfs- en contactgegevens moeten aanwezig zijn en makkelijk te vinden. Net als algemene voorwaarden en privacy beleid. Biedt relevante en originele inhoud.

Lees ook de 10 Google Ads tips die je direct kunt toepassen.

Ga met de tips aan de slag en laat me weten of het lukt en duidelijk is!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.