Maak gebruik van bodaanpassingen in Google Ads

Wat zijn bodaanpassingen?

Je kunt met het instellen van bodaanpassingen in Google Ads invloed uitoefenen op hoevaak je advertenties worden weergegeven op basis van waar, wanneer en hoe mensen zoeken.

Het is een functie binnen Google Ads die je kunt gebruiken om de statistieken te optimaliseren. Je stelt ze in met percentages.

Voorbeeld: Je ziet dat een campagne goed presteert op mobiele apparaten en minder op tablets of desktop. Dan wil je de advertentie vaker op mobiel laten zien. Daarom verhoog je je bod met bijvoorbeeld 20% op mobiele apparaten.

Verschillende typen bodaanpassingen

Er zijn diverse mogelijkheden. Namelijk bodaanpassingen voor locaties, dag en tijd, apparaten en targetingmethoden (maar dit is alleen voor het Display netwerk). En dan heb je nog bodaanpassingen voor remarketinglijsten voor zoekadvertenties (geavanceerd).

Bij de genoemde opties kunnen er aanpassingen gedaan worden van -90% tot +900%. Behalve bij apparaten deze gaan van -100% tot +900%.

Wil je mobiele apparaten volledig uitsluiten omdat je website niet voor mobiel is geoptimaliseerd dan is het slim om daarbij -100% in te vullen.

Zie je dat bepaalde landen, provincies of plaatsen een hoger conversiepercentage heeft of een betere CPA dan is het verstandig om hier ook een bodaanpassing voor toe te voegen.

Dit geldt ook voor bepaalde tijden of tijdstippen. En je kunt ook combinaties maken van bodaanpassingen.

Stel je hebt een webshop en je ziet dat bezoekers uit Amsterdam goed converteren conform jouw CPA doelstelling, maar bezoekers uit Groningen juist niet. En op donderdag heb je meer conversies dan op zondag en via mobiel genereer je meer omzet. Dan kun je bijv. een bodaanpassingen instellen op Amsterdam van +20% en op Groningen van -30%. Waarbij je het bod voor donderdag verhoogt met +15% en voor mobiele apparaten met +10%. 

Hoe kan ik bodaanpassingen instellen?

Voor dat je bodaanpassingen gaat doen is het wel belangrijk om een tijdje gegevens te verzamelen en ze in een rapport te bekijken over een periode van bijvoorbeeld een paar maanden. Kijk per campagne naar het rapport wat je kunt vinden rapporten – vooraf gedefinieerd (dimensies) en dan bijv. bij Tijd of Locaties.

Maar je kunt de gegevens ook analyseren aan de linkerkant van je dashboard onder Advertentieplanning, Locaties, Apparaten. Ga naar een campagne en dan bij Locaties naar Geografisch rapport en dan gebruikerslocatie rapport. Klik op bijvoorbeeld Nederland en selecteer een weergave zoals provincie of stad.

Zie je een goed presenterende provincie klik deze aan en kies voor bewerken target toevoegen en bodaanpassingen instellen.

Blijf de gewijzigde bodaanpassingen goed in de gaten houden! Succes.

Google Ads campagne optimalisatie liever uitbesteden? Neem contact op via contact@vm-onlinemarketing.nl voor meer informatie en ik help je graag met het binnenhalen van meer leads en verkeer via Google Ads.  

Hoe werkt het Adwords veiling systeem [met video]

Als je wilt gaan adverteren op Google Adwords is het wel handig om een beetje wat af te weten hoe het algoritme van Google werkt en wat je bijvoorbeeld per klik betaald.

De klikprijs wordt onder andere bepaald door de concurrentie op de veiling maar ook door de kwaliteitsscore. Google Adwords berekent voor elk zoekwoord een kwaliteitsscore en deze score is erg belangrijk om in de gaten te houden.

Het gaat van 1 tot 10 en krijg je een score onder de 7 dan is het zaak om de kwaliteitsscore te verbeteren. Hoe lager de kwaliteitsscore van jouw zoekwoorden hoe meer je per klik zult betalen. De kwaliteitsscore is afhankelijk van 3 factoren.

De kwaliteitsscore is een schatting van hoe relevant de advertenties, bestemmingspagina (de pagina waar je alle  bezoekers naar toe stuurt) en de zoekwoorden zijn voor iemand die jouw advertentie te zien krijgt.

De kwaliteitsscore kun je in je Adwords account vinden door een extra kolom toe te voegen op zoekwoordniveau. Er zijn tegenwoordig zelfs meerdere kolommen die over de kwaliteitsscore gaan.

Hoe werkt nou precies de Google Adwords Veiling?

Beluister onderstaande video.

Hoe bepaalt Google Adwords jouw advertentiepositie in Google?

Kort door de bocht zou je dus kunnen zeggen dat jouw maximale bod samen met de kwaliteitsscore bepaalt op welke positie jij in Google komt te staan.
De adverteerder met het hoogste bod (en de hoogste kwaliteitsscore) wint.

Hoe verbeter je nou die Adwords Kwaliteitsscore?

Je weet nooit helemaal hoe Google jouw kwaliteitsscore heeft bepaald maar er zijn wel 3 factoren die je kunt verbeteren. De factoren zijn: verwachte klikfrequentie, advertentierelevantie en ervaring op de bestemmingspagina.

De verwachte klikfrequentie is hoe groot Google de kans acht dat er een bezoeker op je advertentie gaat klikken. Dit kun je bijvoorbeeld doen door eens gebruik van Keyword insertion (zoekwoorden worden automatisch toegevoegd op basis van een zoekopdracht) in een advertentietekst.

Of extra extensies toe te voegen aan je advertenties. Dit komt nog in een andere blog uitgebreider aan bod.

Hoe verbeter je de 2e factor namelijk advertentierelevantie? Kijk eens naar de structuur van je account. De aanbeveling is altijd om 1 thema per advertentiegroep te hanteren. Of splits het nog weer verder op zodat je soortgelijke zoekwoorden bij elkaar hebt en je advertentie relevanter wordt.

Schrijf verder relevante unieke advertentieteksten. En pauzeer zoekwoorden met een lage kwaliteitsscore.

Ervaring op de bestemmingspagina is factor 3. Dit is een erg belangrijke want dit is de pagina waar de bezoekers terecht komen. Mensen moeten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Voeg bijvoorbeeld een opvallende knop toe waar ze zich kunnen inschrijven of een andere actie moeten doen.

Bedrijfs- en contactgegevens moeten aanwezig zijn en makkelijk te vinden. Net als algemene voorwaarden en privacy beleid. Biedt relevante en originele inhoud.

Ga met de tips aan de slag en laat me weten of het lukt en duidelijk is!

Nieuw in Adwords: Notities toevoegen

Nieuwe functie in Adwords: Notities

Er is een nieuwe functie beschikbaar in Google Adwords. In de nieuwe interface van het programma is er nu de mogelijkheid om een notitie toe te voegen aan de lijngrafiek met gegevens. Het was al beschikbaar in Analytics, maar nu ook in Adwords.

Dit kan heel handig zijn als je bijvoorbeeld op een bepaalde datum je website hebt aangepast of als je een belangrijke marketingactie hebt gedaan. Dan kun je de statistieken beter begrijpen. Soms zie je ineens een hoge piek of dal in je grafiek en kan het daarmee te maken hebben.

Het is op account, campagne of advertentieniveau te gebruiken.

Hoe doe je dit en waar vind ik het?

Ga naar een campagne en kies een periode, bijvoorbeeld de afgelopen 30 dagen. Klik in de grafiek op de lijn bij de betreffende datum. Klik op opmerking toevoegen.

Je ziet daarna een grijs blokje onder de grafiek. Je kunt daarna nog een opmerking toevoegen of alle opmerkingen bekijken. Zie hieronder.

Google Adwords campagne optimalisatie liever uitbesteden?

Neem contact op via contact@vm-onlinemarketing.nl voor meer informatie en ik help je graag met het verbeteren van je Adwords resultaten. Je kunt ook een gratis, vrijblijvende Adwords scan aanvragen.