Bodaanpassing in Adwords

Wat zijn bodaanpassingen?

Je kunt met het instellen van een bodaanpassing in Adwords invloed uitoefenen op hoevaak je advertenties worden weergegeven op basis van waar, wanneer en hoe mensen zoeken.

Het is een functie binnen Google Ads die je kunt gebruiken om de statistieken te optimaliseren. Je stelt ze in met percentages.

Voorbeeld: Je ziet dat een campagne goed presteert op mobiele apparaten en minder op tablets of desktop. Dan wil je de advertentie vaker op mobiel laten zien. Daarom verhoog je je bod met bijvoorbeeld 20% op mobiele apparaten.

Verschillende typen bodaanpassingen

Er zijn diverse mogelijkheden. Namelijk bodaanpassingen voor locaties, dag en tijd, apparaten en targetingmethoden. En dan heb je nog bodaanpassingen voor remarketinglijsten voor zoekadvertenties (geavanceerd).

Bij de genoemde opties kunnen er aanpassingen gedaan worden van -90% tot +900% behalve bij apparaten.

Apparaat bodaanpassingen

Bij apparaten kun je aanpassingen doen die gaan van -100% tot +900%. Soms zie je een duidelijke trend voor mobiel of juist voor desktop. Dan is het wel verstandig om hier een bodaanpassingen voor in te stellen.

Wil je mobiele apparaten volledig uitsluiten omdat je website niet voor mobiel is geoptimaliseerd dan is het slim om daarbij -100% in te vullen.

Geografische bodaanpassingen

Zie je dat bepaalde landen, provincies of plaatsen een hoger conversiepercentage hebben of een betere CPA dan is het verstandig om hier ook een bodaanpassing voor toe te voegen. Controleer regelmatig je rapport op geografische locaties en kijk of je duidelijke data ziet.

Advertentieplanning

Dit geldt ook voor bepaalde dagen of tijdstippen. Maar hier heb je wel ruim voldoende data voor nodig. Zijn je conversies erg verdeeld over de week en ontbreken er duidelijke trends, dan zou ik hier niet mee aan de slag aan. Doe je het wel, analyseer je bodaanpassingen dan maandelijks om te zien of het nog wel relevant is.

Demografische bodaanpassingen

Controleer per kwartaal of je duidelijke trends ziet in leeftijd of geslacht. Mocht dit zo zijn, dan kun je ook hiervoor een bodaanpassing instellen. Je zal niet in elke branche duidelijke prestatieverschillen zien. Maar in sommige branches is het heel duidelijk.

Gecombineerde bodaanpassingen

En tenslotte kun je ook combinaties maken van bodaanpassingen. Stel je hebt een webshop en je ziet dat bezoekers uit Amsterdam goed converteren conform jouw CPA doelstelling, maar bezoekers uit Groningen juist niet. En op donderdag heb je meer conversies dan op zondag en via mobiel genereer je meer omzet. Dan kun je bijv. een bodaanpassingen instellen op Amsterdam van +20% en op Groningen van -30%. Waarbij je het bod voor donderdag verhoogt met +15% en voor mobiele apparaten met +10%.

Bodaanpassing in Adwords

Voor dat je bodaanpassingen gaat doen is het wel belangrijk om een tijdje gegevens te verzamelen en ze in een rapport te bekijken over een periode van bijvoorbeeld een paar maanden. Kijk per campagne naar het rapport wat je kunt vinden rapporten – vooraf gedefinieerd (dimensies) en dan bijv. bij Tijd of Locaties.

Maar je kunt de gegevens ook analyseren aan de linkerkant van je dashboard onder Advertentieplanning, Locaties, Apparaten. Ga naar een campagne en dan bij Locaties naar Geografisch rapport en dan gebruikerslocatie rapport. Klik op bijvoorbeeld Nederland en selecteer een weergave zoals provincie of stad.

Zie je een goed presenterende provincie klik deze aan en kies voor bewerken target toevoegen en bodaanpassingen instellen.

Maak je gebruik van een geautomatiseerde biedstrategie, dan is het niet verstandig om zelf een handmatige bodaanpassing te doen. Slimme biedstrategieën maken gebruik van meerdere signalen, waaronder apparaten, om een optimaal bod vast te stellen.

Blijf de gewijzigde bodaanpassingen in Adwords goed in de gaten houden! Succes.

Google Ads campagne optimalisatie liever uitbesteden? Neem contact op via contact@vm-onlinemarketing.nl voor meer informatie en ik help je graag met het binnenhalen van meer leads en verkeer via Google Ads. Of vraag een gratis SEA scan van je account aan.