Black Friday 2020

Op 27 november is het weer zover, Black Friday! De laatste jaren is het heel populair geworden om gebruik te maken van de acties van Black Friday en wordt er ontzettend veel online verkocht. Ook is er Cyber Monday op maandag 30 november. 

Voor webshops zijn deze feestdagen erg belangrijk. Maak je al gebruik van Google Ads? Ga dan op tijd aan de slag met de volgende tips!

De Promotie extensie

De promotie extensie is een mooie manier om je tijdelijke actie goed onder de aandacht te brengen in de zoekmachine. 

Zie hieronder een voorbeeld van een promotie extensie met een actie. Je kunt ook een actiecode vermelden in de tekst. Je advertentie wordt op deze manier groter en valt daardoor meer op. 

Promotie extensie google ads

Hoe doe je dit dan ? 

Ga naar de betreffende campagne en kijk links in de menubalk onder advertenties. Daar staan een kopje extensies.
Klik op het blauwe rondje met een plusteken en kies daar promotie-extensie. 

Promotie extensie toevoegen

Onder promotietype kun je kiezen voor een vast geldbedrag, percentagekorting, korting tot een bedrag of korting tot een percentage. 

Klik je het vinkje aan bij apparaatvoorkeur dan wordt je extensie geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
Geef een einddatum op en je promotie extensie is aangemaakt !

De Countdown timer

Een nieuwe functie binnen responsieve zoekadvertenties is de Afteller functie (Countdown functie). Dit is erg geschikt als je bijvoorbeeld een Black Friday actie hebt of een andere actie die een aantal dagen lopen en dan geeft de advertentie aan hoeveel dagen de actie nog loopt. 


Je gaat naar een responsieve zoekadvertentie en klikt op bewerken. 

Vervolgens ga je naar de plek waar je de responsieve zoekadvertentie wilt invoegen in een kop of een beschrijving. 

countdown timer

Begin met een accolade { en kies voor Aftellen. Kies een einddatum van een actie en hoelang van te voren de actie aangekondigt wordt.

countdown timer google ads

Dit is ook heel geschikt voor een Black Friday actie!

Koppen in advertenties

Ook in de koppen van de advertentie kun je de actie aankondigen. Op de dagen voor bijvoorbeeld de Black Friday actie kun je alvast de bezoekers warm laten lopen met een aankondiging. 

Op de dag zelf kun je de actie vermelden zoals bijvoorbeeld vandaag 20% korting. 

Denk er ook aan dat je de landingspagina goed afstemt op je advertentietekst. Als bezoekers landen op een verkeerde landingspagina zonder korting dan zijn ze snel weg. 

Maak een grote banner op je landingspagina met de kortingsactie.

Display advertenties en remarketing

Een andere optie is natuurlijk banners instellen voor het Display netwerk. Hierin vermeldt je de kortingsactie een paar dagen of week van te voren. Door middel van gerichte advertenties voor specifieke doelgroepen bepaal je zelf wie jouw advertentie wél en niet te zien krijgen. Zowel kleine als hele grote websites (zoals YouTube, Gmail, etc) zijn bij dit Google netwerk aangesloten.

Ga bezoekers die eerder op je website zijn geweest targeten en laat ze banners zien van het product wat ze eerder hebben bekeken.  

Hieronder een voorbeeld van een banner van een Black Friday actie van vorig jaar. 

Black Friday

Black Friday zoekwoorden toevoegen

Voeg ook Black Friday zoekwoorden toe aan jouw campagne. Heb jij korting op bijvoorbeeld Philips hue? Voeg dan ‘Philips hue black friday’ toe en loop de bezoeker met een hoge koopintentie niet mis.

Budget en biedstrategie

Je kunt ervoor kiezen om je budget te verhogen als de feestdagen eraan komen. Zodat je niet straks geen vertoningen meer hebt, omdat je budget op is. Er zal meer zoekverkeer zijn, dus je budget is ook eerder op. 

Maak je gebruik van handmatig bieden, verhoog dan je biedingen, dit zullen je concurrenten ook doen. 

 Maak je gebruik van Doel-CPA of Doel-ROAS?

Verhoog dan je doel-CPA of verlaag je doel-ROAS. Dit zorgt ervoor dat je de automatische biedstrategie meer ruimte geeft om biedingen aan te passen en hierdoor wordt je beter vertoond. De kosten voor een verkoop of lead zullen wel omhoog gaan. Maar vaak gaat het bij veel verkopers tijdens Black Friday om hogere volumes.

 

Pin voor later:

Black Friday 2020 tips

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *