Google Ads zoektermen rapport

Je hebt het waarschijnlijk gezien in je Google Ads account dat er onder het gedeelte zoekwoorden een apart zoektermen rapport is. Wat is het verschil met de zoekwoorden? Dat leg ik je uit in dit artikel en ook wat je met het zoektermen rapport moet doen. Je kunt als je de analyse van de zoektermen goed doet, de CPA verlagen en je ROAS verhogen.

Wat zijn zoektermen?

Zoektermen zijn de echte zoekwoorden die mensen intypen in de zoekmachine voor ze op je advertentie klikken en naar je landingspagina gaan. Zoekwoorden en zoektermen zijn dus verschillend. De zoekwoorden heb je zelf opgegeven bij het opstellen van je Adwords campagnes. Je kunt ze toevoegen in verschillende zoekwoord types, zoals breed, modifier breed, woordgroep of exact.

In het zoektermen rapport kun je kansen vinden voor woorden waar je nog niet aangedacht had, of je kunt dure zoektermen uitsluiten zodat ze niet meer vertoond worden als mensen deze woorden intypen.

Waar vind ik de zoektermen?

Op accountniveau ga je direct naar de zoekwoorden links in het menu en daaronder zie je zoektermen staan. Maar vaak wil je ze op campagne niveau of advertentiegroep niveau bekijken en dan klik je eerst op de desbetreffende campagne of advertentiegroep en klik je daarna op de zoekwoorden en dan de zoektermen.

zoektermen waar in google adwords

Hoe analyseer ik het zoektermen rapport ?

De eerste analyse die je kunt doen is het zoeken van zoektermen die veel kosten opleverden, maar geen conversies en voeg deze woorden dan toe als uitsluitingswoorden.
Mocht je de kolom Kosten/conv niet zien staan. Klik dan rechts op het icoontje voor kolommen en onder de conversies vindt je kosten/conv. zet hiervoor het vinkje aan en klik op toepassen.

google ads kolommen

Wat makkelijk is om te doen, is een filter instellen. Neem als data bijvoorbeeld de laatste 30 dagen. Of een grotere datum periode als je niet genoeg data hebt.
Stel een filter in voor de kosten > bijv. 30 euro (afhankelijk van jouw gemiddelde kosten) en klik op toepassen. Stel dan nog een filter in op conversies < 1.

google ads zoektermen

De zoektermen die dan tevoorschijn komen, kun je toevoegen als uitsluitingswoord. Voeg ze als uitsluitingswoord toe aan de campagne, of aan de advertentiegroep of je kunt ze ook toevoegen aan een uitsluitingslijst. Dit is vaak wel makkelijk voor het overzicht. Een uitsluitingslijst kun je namelijk ook voor meerdere campagnes gebruiken. Wil je een nieuwe uitsluitingslijst aanmaken ? Dan kun je dit ook doen vanuit de gedeelde bibliotheek (via tools en instellingen).

Google ads uitsluitingswoorden

De tweede analyse die je kunt doen is het zoeken van zoektermen die wel conversies opleveren maar waarvan de CPA (kosten per conversie) te hoog was. Stel weer een filter in. Filter op conversies hoger dan 0 en een filter kosten/conversies hoger dan 30 euro. (als je een gemiddelde CPA van 28 euro hebt). Deze zoekwoorden voeg je weer toe aan je uitsluitingslijst.

Je kunt de data van het zoektermenrapport ook downloaden in google sheets als dat makkelijker vindt of in excel.

Ben je een gevorderde in Google Ads dan kun je ook gebruik maken van een script. Namelijk het N-gram script van Brainlabs. Met behulp van het N-gram dat dit script genereert is het mogelijk om de veelgebruikte zoektermen te analyseren. Dat kan je dan doen op basis van losse woorden en terugkomende combinaties. Je moet wel al 20-50 conversies in je account hebben, anders heb je niet genoeg data.

Meer handige tips voor Google Ads lees je ook in een andere blog.

 

Pin voor later:

google ads zoektermen rapport

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *