google adverteren of social media adverterern

Welk kanaal kies jij om te adverteren? Hoe wordt je nou als ondernemer zichtbaar voor jouw doelgroep? Om organisch verkeer naar je website te trekken, wordt het steeds moeilijker. Het algoritme bepaalt vaak dat de advertenties de meeste aandacht krijgen. 

Wil je een goede start maken, dan kun je het beste beginnen met advertenties. En als je door te adverteren meer data hebt ontvangen, kun je met die data weer makkelijker je SEO strategie bepalen. 

Maar welk kanaal kies je nou eigenlijk of meerdere tegelijk? Dat hangt af van je doelgroep, doelstelling en je budget. 

Facebook adverteren

Bij Facebook adverteren en Instagram adverteren gebruik je hetzelfde programma. Maar is de doelgroep natuurlijk wel verschillend. 

Maak eerst helder voor jezelf wat je doelgroep is. Denk daarbij aan leeftijd, geslacht, woonplaats, opleiding, werk, interesses, hobby’s. Waar is je doelgroep vaak te vinden en wat lezen ze of welke influencer of belangrijke personen binnen jouw branche volgen ze ? 

Binnen Facebook kun je ontzettend veel opties gebruiken om jouw doelgroep te bereiken. 

Je kunt paginalikes, mailinglijst, klantenbestand, websitebezoekers, mensen met betrokkenheid bij jouw pagina gebruiken. Of vergelijkbare doelgroepen maken hiervan. Of je kunt zelf een doelgroep samenstellen op basis van interesses en demografische gegevens. 

De doelgroepstatistieken tool is erg handig. Bij een interesse van meubels, zie je dat het vooral vrouwen zijn, getrouwd en die hoger onderwijs hebben genoten.

Facebook doelgroep statistieken

Op social media focus je je op personen waar jouw content waarschijnlijk interessant voor kán zijn.

Als mensen door de tijdlijn van Facebook scrollen, zijn ze waarschijnlijk niet van plan om een product te zoeken en te kopen. Maar als ze iets langs zien komen wat hun aandacht trekt, dan kun je proberen om laagdrempelig of helemaal gratis een actie te laten doen. Zoals een ebook downloaden zodat ze eventueel later via een andere advertentie toch een product aankopen. 

Ik leerde Facebook adverteren via Traffic Booster Academy en nu zag ik dat zij binnenkort een Facebook Advertentie Vierdaagse organiseren. 100% Gratis!

LinkedIn adverteren

Wil je B2B leads verzamelen, dan is LinkedIn wel het aangewezen kanaal om op te adverteren.

Bereik bijvoorbeeld enkel CEO’s en CFO’s in de online marketing branche.

Met LinkedIn-adverteren kun je targetten op verschillende sectoren, bedrijfsgroottes, functietitels, bedrijfsnamen, vaardigheden, en meer.
De kosten per klik zijn vaak wel wat hoger dan andere kanalen. 

Pinterest adverteren

Pinterest is eigenlijk geen social media maar een visuele zoekmachine. 

Voor webwinkels en voor ondernemers met blogs met steeds vernieuwende content is Pinterest heel interessant om te adverteren.
Lees ook: Is Pinterest adverteren iets voor jouw bedrijf? 

Het kanaal is nog niet duur om op te adverteren en je bereikt wel mensen met een koop intentie.
Wil jij Pinterest Adverteren uitbesteden ? Boek een gratis kennismakingsgesprek via de website, zodat we kunnen kijken of het ook iets is voor jouw bedrijf. 

Google Adverteren

Ook Google adverteren is heel geschikt voor ondernemers met een webshop. Wanneer je via Google adverteert dan focus je je op zoektermen. Bij Social media adverteren focus je je meer op het zoeken van vinden van je doelgroep waarmee je een band op kunt bouwen. 

Bij zoekwoorden met een koopintentie (dus bijv. Adidas heren sneakers maat 45 kopen) is de persoon onderin de buyer journey en in de beslissing fase. 

Dan is een google advertentie een goed idee en bij webshops kan dan een Google shopping advertentie ook heel geschikt zijn. 

Maar ook voor dienstverleners, zoals bijvoorbeeld een coach die zijn bezoekers naar een landingspagina stuurt van een training die binnenkort plaatsvindt. Waarbij de call-to-action in de advertentie een download van een brochure is. 

Is je doelstelling naamsbekendheid dan kun je ook bij Google ads terecht. Want voor je branding doelstelling kun je banners inzetten die vertoond kunnen worden op het inhoudsnetwerk van Google, dus de Google partners.

Het Google Display Netwerk bereikt wereldwijd meer dan 90% van alle internetgebruikers, via miljoenen websites, nieuwspagina’s, blogs en Google-sites zoals Gmail en YouTube.

Dit zijn de mogelijkheden in Google Ads: 

  • Gedetailleerde doelgroepen
  • Vergelijkbare doelgroepen
  • Affiniteitsdoelgroepen
  • In-marketdoelgroepen
  • Remarketing lists for search ads (RLSA)
  • Klantenmatch

Google ads doelgroepen

Je betaalt per klik en kunt een dagbudget instellen, zodat je zelf de kosten in de hand hebt. Maar stel het niet te laag in, want dan kun je niet goed testen.
Vraag een SEA scan aan om te kijken of je huidige advertentie account wel goed is ingesteld. 

Google ads of social media ads?

Het hangt dus vooral af van je doelstelling en je doelgroep. Verdiep je in je doelgroep en kijk waar je doelgroep zich bevindt. Wil je meer conversies en verkopen behalen, dan is Google Ads vaak een goed kanaal. Wil je je mailinglijst laten groeien? Dan is Facebook bijvoorbeeld weer een goed kanaal. Leads binnenhalen binnen de B2B markt? Verdiep je in de LinkedIn mogelijkheden. 

Wil je hier meer over weten voor jouw onderneming, neem vrijblijvend contact met me op.

Pin voor later:

Google advertenties of social media advertenties