google ads zoekwoorden

Wil je campagnes gaan opzetten in Google Ads dan is het handig dat je enige kennis hebt over de verschillende zoekwoordtypen die Google heeft. 

Ga je zomaar zoekwoorden toevoegen, dan heb je een grote kans dat je budget verspilt, omdat je gematcht wordt met zoektermen waar je niet op gevonden wilt worden. 

Er zijn ook nog recente wijzigingen doorgevoerd op dit gebied, dus tijd om hier een blog aan te besteden zodat jij deze fout niet maakt. 

Wat zijn zoekwoorden ?

Zoekwoorden zijn woorden of woordgroepen die worden gebruikt om je advertenties te koppelen aan de zoektermen waarmee mensen zoeken. 

De zoekwoorden bepalen bij welke termen of zoekopdrachten je advertenties worden getriggerd. 

Wanneer mensen zoeken naar een bepaalde oplossing dan wordt het een zoekopdracht of zoekterm genoemd. En de zoekwoorden dat zijn woorden die je opneemt in je Google Ads interface waarmee je richting Google aangeeft wanneer jouw advertenties moeten worden getriggerd. 

En daardoor ontstaat er een match met de zoektermen van de gebruiker enerzijds en de zoekwoorden van jouw account anderzijds. 

Hoe mensen zoeken in Google 

Er zijn verschillende manieren om te zoeken. Een voorbeeld is een informatieve zoekopdracht waarbij ze een antwoord willen op een vraag. Zoals : “Wat is hubspot sales”

Ook zijn er zoekopdrachten waarin ze een probleem beschrijven zoals: “hubspot crm werkt niet”.

Ook zijn er merk of productgerelateerde zoekopdrachten waarin er een artikelnummer of EAN-code genoemd wordt of een merk in combinatie met een product. Of een dienst wanneer je geen ecommerce bedrijf bent. 

Deze mensen hebben een hoge koopintentie en die zijn echt op zoek naar een bepaald product. Ze zijn prijzen aan het vergelijken of reviews aan het opzoeken of shops aan het vergelijken op basis van reviews. 

Als Google Ads adverteerder is het heel erg interessant om op deze zoektermen gevonden te worden aangezien de conversiekans hoog is.

Intentie achter de zoekwoorden

Je kunt de zoekwoorden indelen aan de hand van het AIDA model (Awareness, Interest, Desire, Action). De meest oriënterende fase is natuurlijk de awareness fase, waarin ze totaal nog niet weten welke oplossing ze nodig hebben.  In deze fase kun je niet een advertentie laten zien van een bepaald specifiek product. 

In de volgende fase Interest weten ze wat ze nodig hebben, maar nog niet precies wat. Je zult de bezoeker eerst antwoord moeten geven op hun vraag, waarna je pas warm kunt gaan maken voor jouw gehele product assortiment. 

In de Desire fase gaan ze echt op zoek naar de verschillende producten die er beschikbaar zijn en welke het beste is voor hun specifieke situatie. 

Een laatste zoekopdracht is in de Action fase om te kijken bij welke webshop ze het product het beste kunnen aanschaffen. Ze letten op reviews, voorwaarden, prijzen. 

In deze fase wil je als adverteerder aanwezig zijn. 

Bij een zoekwoorden onderzoek kijk je dan ook naar de zoekwoorden die achteraan de funnel zitten waar de kans op conversie het hoogst is. 

Het verschil tussen alle zoekwoordtypen en hoe ze werken 

Er zijn meerdere zoekwoordtypen beschikbaar met elk z’n eigen gedragingen en toepassingen. 

Breed zoekwoord

In het Engels ook Broad match genoemd. Hierbij gebruik je geen symbool. 

Een voorbeeld is droogshampoo. Hierbij kunnen zoektermen als “beste droogshampoo”, “waterloze shampoo”, “shampoo kruidvat”, “zelfgemaakte droogshampoo”, “wat is droogshampoo”, “shampoo voor honden”, “dove shampoo review”, “shampoo voor vette hoofdhuid” etc. getriggerd worden. 

Veel zoekopdrachten in deze lijst zullen niet passen bij waarop je gevonden wilt worden. Zoals “shampoo voor honden”. 

Google gaat dus vrij breed met het matchen van op dit zoekwoord. Je geeft Google een soort vrijbrief waarbij Google alle kanten op kan gaan met het matchen. 

Vroeger was het echt niet goed om dit zoekwoordtype te gebruiken, maar tegenwoordig sinds het nieuwe algoritme weet Google het wel steeds beter te matchen met je zoekwoord.
Maar pas er nog steeds mee op, want het kan ook zeker nog misgaan met de zoektermen. 

En je neemt wel een risico als je klakkeloos brede zoekwoorden gaat doorvoeren in je account. 

Soms kan het wel een strategie zijn om nieuwe synoniemen te ontdekken en je markt wat verder in kaart brengen. 

Woordgroep

In het Engels ook wel phrase match genoemd. Hier gebruik je het symbool aanhalingstekens voor. Dus “droogshampoo”. 

Advertenties kunnen worden weergegeven bij zoekopdrachten die een woord bevatten dat dezelfde betekenis heeft als jouw zoekwoord. 

Voorheen gaf dit zoektype een advertentie weer aan mensen die zoeken naar de woordgroep in exact deze volgorde. Dat betekent dat er woorden voor of na kunnen staan. Maar vandaag de dag bevat dit bijgewerkte zoektype veel van het oude zoektype broad match modified. 

Wat betekent dat het wordt weergegeven voor synoniemen, nauw verwante zoekopdrachten en sterk gelijkende varianten als spelfouten en enkelvoud en/of meervoudsvormen.

Een voorbeeld van de woordgroep “jeans voor heren”. Dit kan worden gematcht met: heren spijkerbroek, heren jeans bol, beste denim mannen, levis spijkerbroek, goedkope herenjeans, heren jeans recensie. 

Exact 

Met exact heb je de meeste controle over waar jouw advertenties op worden getriggerd. Het geeft je de meeste controle over de zoektermen. Maar Google is dat wel steeds meer aan het loslaten. Exact wordt steeds minder exact vandaag de dag.
Blijf dus nog steeds scherp bij dit zoekwoordtype. 

Een voorbeeld hiervan: 

[leren bureaustoel] kan worden gematcht met lederen bureaustoelen, leren bureaustoel, bureaustoel leer. 

Een ander voorbeeld [google ads specialist] kan worden gematcht met google adwords specialist. 

Omdat je vrijwel zeker weet dat je zoektermen relevant zullen zijn, kun je agressiever bieden. Exacte zoekwoorden zijn in veel gevallen wel het duurst, vanwege een veelal hogere concurrentie. Maar de doorklikratio en conversieratio zijn vrijwel altijd hoger. 

Zie hieronder nog een tabel met voorbeelden. 

zoektypen

Lees ook meer over deze zoekwoordopties in een support artikel van Google.

Uitsluitingszoekwoord

Oftewel een negatief zoekwoordtype. Een negatief zoekwoord kun je op verschillende manieren uitsluiten. Je kunt het breed uitsluiten. Dan wordt het -droogshampoo. Dit wordt het meest gebruikt. Als de zoekopdracht droogshampoo bevat dan wordt de advertentie niet vertoond. 

Als je een breed zoekwoord toevoegt gaat het best wel breed, maar als je het breed uitsluit dan vervalt die verbreding en val je terug op enkel/meervoud en spelfouten. 

Je kunt het ook zo uitsluiten: -”rode hardloopschoenen” en daarbij zeggen we tegen Google dat rode hardloopschoenen niet meer mag voorkomen in deze volgorde en enkelvoud/meervoud daarbij inbegrepen. 

En exact uitsluiting: -[hardloopschoen] hierbij sluit je in beperkte mate uit. Dit kan soms de bedoeling zijn als je te maken hebt met een slecht presterende zoekterm waarbij deze combinatie geen goede statistieken geeft. 

Je kunt een uitsluitingswoord toevoegen aan een lijst. Zie hieronder. Ga naar tools > gedeelde bibliotheek > uitsluitingslijsten voor zoekwoorden.

uitsluitingslijst google ads

 

Of je kunt een zoekterm uitsluiten via het zoekterm rapport. 

Waar vinden we de zoektermen ?

Aan de linkerkant van de Google Ads interface staan een aantal menu’s waaronder de zoekwoorden. Als je dit uitklapt zie je de zoektermen. 

 

zoektermen google ads

 

Voeg daarbij de kolom zoekwoord toe, deze staat niet standaard aan bij je zoektermen rapport

Ga hiervoor naar kolommen en dan aanpassen en vink zoekwoord aan, zie hieronder. 

zoekwoord kolom

In het voorbeeld hieronder zie je dat het woord “contentmarketing” een zoekterm heeft als zalando content marketing. Of “woordvoerder” een zoekterm als woordvoerder szw. 

zoekterm uitsluiten

Wil je niet gevonden worden op “zalando content marketing”, dan sluit je deze term uit door het vinkje ervoor aan te klikken en dan te kiezen voor toevoegen als uitsluitingswoord. 

Hierbij heb je de keuze om het aan je bestaande lijst toe te voegen of om een uitsluitingswoord aan je campagne of advertentiegroep toe te voegen. 

Tips voor je zoekwoorden 

Houdt je zoektermenrapport regelmatig in de gaten als je woordgroepen en brede zoekwoorden hebt toegevoegd aan je Google Ads account. 

Vooral als je een nieuw account hebt en nog niet veel geschiedenis in je campagnes, voeg dan niet direct brede zoekwoorden toe. Begin met woordgroep en bekijk op advertentiegroep niveau welke zoektermen hierbij worden getriggerd. 

Voeg geen nieuwe BMM zoekwoorden meer toe. Dus dat zijn de Broad match modifier zoektype woorden (met het plusje ervoor).

Doe eens in de zoveel tijd ook een nieuw zoekwoordenonderzoek wanneer je je bereik wilt vergroten. 

Veel succes hiermee en stuur me een berichtje als je een vraag over SEA hebt. Of boek een vrijblijvend kennismakingsgesprek.

 

Pin voor later:

google ads zoekwoorden

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *